Konst på ställning

konstFrån juni till september 2018 flöt ett enormt konstverk i sjön Serpentine i Hyde Park i London. Monumentet som bestod av staplade tunnor är ett verk av en av världens mest kända konstnärer, Christo, och krävde en hel del ställning.

Även i konstvärlden behövs det ställning.

När den engelska firman Coventry Scaffolding kontaktades av Christos team och tackade ja till uppdraget visste de att jobbet var i Hyde Park, men de hade ingen aning om att det skulle flyta på Serpentine. De hade jobbat med stora konstinstallationer tidigare, på Tate Modern, men ingenting som liknade det här.

Installationen som kallades Mastaba, inspirerad av gravmonument från antika Egypten, bestod av 7506 oljetunnor staplade horisontellt på varandra. Den var 20 meter hög 40 x 30 meter i basen och vägde 650 ton.

Coventry Scaffolding började arbetet redan 2017 och behövde tillbringa en månad i Bulgarien, Christos födelseland, för att utföra tester av konstruktionen i Svarta havet. Där byggde man upp en modell i en tredjedels storlek och kom fram till hur den skulle byggas, innan man vågade ge sig i kast med det fullskaliga monumentet i London.

The London Mastaba Barrels being installed on the slanted wall of the London Mastaba

Ursprungligen orsakade vikten av ställningen att den flytande plattformen sjönk i mitten. Det löste man genom att lägga ett rutnät av stålbalkar ovanpå pontonen, för att fördela vikten. Det tog två månader att bygga Mastaba och man var ett team på 100 personer från Österike, Belgien, Schweitz, England och Bulgarien.

– Det var väldigt imponerande hur ett team från olika delar av Europa jobbade tillsammans för att lösa projektets många utmaningar, sa Paul White, vd på Coventry Scaffolding.

The London Mastaba Workers installing barrels on the vertical side of the London Mastaba

Eftersom tunnorna lades på plats efter att ställningen var byggd var man tvungen att få allt att klaffa på millimetern, så det var mycket matematik involverat i projektet. Det blev inte lättare av att Christo ville att det skulle se ut som att tunnorna flöt på vattnet, så ställningen kunde inte vara synlig ovanför vattenytan.

Familjer, turister, trampbåtsentusiaster, joggare, fågelmatare och restaurangbesökare kunde under fyra månader njuta av den enorma skulpturen som flöt på vattnet, utan att behöva betala inträde.

christo pojkespringer

Utställningen byggde på över 60-års arbete med oljetunnor, som Christo gjorde tillsammans med sin konstnärspartner Jean-Claude.

Text: Daniel Pernikliski  Bilder: Daniel Pernikliski, Wolfgang Volz, Coventry Scaffolding Ltd