Coachen tipsar – starka fötter och fotleder

coach elinOjämnt underlag, trånga utrymmen och byggmaterial på gångytan ökar risken att snubbla och falla. Med starka fötter och fotleder parerar du obalansen och slipper tappa fotfästet.

– Upp på tårna, håll en stund – och saaakta ned igen!

25-åriga Elina är van vid att träna hårt och följer instruktionerna noggrant. Hennes fritid präglas av idrottande.

Elina tävlar i kanot och både paddlar, åker skidor, klättrar, simmar styrketränar och skidar. Även om hon nyligen skruvat ner sin satsning och trappat ner från 12 pass i veckan så tränar hon fortfarande varje dag. Men just fötterna och fotlederna är lite bortglömda och de nya övningarna blir en oväntad utmaning.

– Alltså, det känns ju att det ”tar”, efter bara några tåhävningar! säger Elina och konstaterar att det är just den här biten som saknas i hennes egen träning.

Eftersom Elina stukat fotleden några gånger är övningar som stärker fot och fotled extra viktiga.

– Men ärligt talat har jag nog struntat lite i det, eftersom det inte är några muskelgrupper som är prioriterade för min sport - paddlingen, säger Elina och konstaterar att det är desto viktigare för jobbet som ställningsmontör!

Elina har tidigare haft ett tillfälligt uppdrag i branschen och har nu fått en tillsvidareanställning på Bergnäsets ställningsmontage i Luleå. Redan nu har Elina tänkt på att det är lätt att snava på saker när man bär på byggmaterial och kanske inte har full kontroll på underlaget. Inte minst om det dessutom är halt ute.

coach1 2019

För att slippa falla, när man snubblar och tappar balansen, är det viktigt med starka fötter och fotleder. Då har man en större möjlighet att parera obalansen.

Anna Gudevik, som jobbar som träningscoach tillsammans med Anneli Selberg, har tagit fram ett program för just det ändamålet.

– Jag skulle vilja säga att ALLA behöver stärka fötterna och fotlederna. Den moderna människan, som alltid promenerar, springer och rör sig med stadiga skor och sällan går barfota, är ofta väldigt svag i fotens små muskler. Ändå är det ju från våra fötter som allt utgår.

 Coachernas övningar hittar du i Ställningaktuellt nr 1 2019:

1 2019

Det är viktiga muskler. Det är faktiskt så att till och med värk i ländryggen kan bero på svaga fötter och fotleder, säger Anna Gudevik och berättar att hon tagit fram övningar som är väldigt enkla att utföra när som helst och nästan var som helst.Det går att göra mycket själv, med små medel!

– Men låt dig inte luras av att övningarna ser busenkla ut. Håll dig till tio repetitioner per gång i början. Annars kommer du att få en besvärlig träningsvärk i vaderna, manar Anna och Elina skrattar och säger att hon, trots att hon är väldigt vältränad, redan känner att de ”nya” musklerna fått jobba.

– Ja, trots att jag tränar väldigt mycket så är övningar för att stärka fötterna något nytt för mig. Det känns jättebra, säger Elina och lovar att börja stärka fötter och fotleder för att stå stadigt på marken under många kommande yrkesår.