Friskt blod i största ställningsföretaget

helenaHelena Henriksson är ny vd för Bergnäset ställningsmontage i Luleå AB och Ställningsmontage och industritjänst AB. De två företagen ska slås ihop och blir då överlägset störst i Sverige, med ungefär 350 anställda.

Man har länge haft två välfungerande systerbolag med samma verksamhet och det finns mycket att vinna på en hopslagning. 

– Vi får ett starkare bolag och kan dra nytta av varandras kompetens och dela resurser, säger Helena Henriksson.

Att vara störst är en naturlig position för företaget menar hon, eftersom de vill driva och utveckla branschen. De vill att den ska bli känd för att vara proffsig och seriös, med ett högt serviceinnehåll. Genom att jobba som ett bolag kommer de att kunna vara betydligt flexiblare, både när det gäller personal och material.

– Särskilt med materialet, att optimera materialanvändningen så att vi klarar alla behov kring stora industriprojekt som kräver otroligt stora mängder material. Då har vi kapacitet att mobilisera när det är dags, säger hon.

Van vid långa kundrelationer

Tidigare var Helena Henriksson vd på Svensk markservice – ett stort företag som fanns i hela landet och jobbade med utemiljö. Hon är van vid van vid långa kundrelationer i en bransch som levererar service. Även om ställningsbranschen levererar en annan service finns det många likheter.

– Det finns mycket som vi behöver utveckla som jag kan bidra med. Kring organisation, kring affärer, kring kundrelationer, kring utveckling, digitalisering. Jag kan komma in med nya fräscha ögon i en traditionell bransch. Öka kundfokus, skapa ordning och reda och ett gemensamt arbetssätt för det här nya bolaget, med processer och rutiner.

Ställningsmontaget ska lyftas fram

En av de största utmaningarna i branschen som helhet är att få upp ställningsmontage på agendan hos beställarna, menar Helena Henriksson. Företagen behöver visa det värde de ger till kunderna och att de levererar det de lovar. Beställarna måste kunna lita på att ställningarna byggs säkert och att företagen klarar av svåra situationer och konstruktioner.

helena stor

Helena tror att det är viktigt med ett nära samarbete med kunderna, och att man diskuterar den övergripande kostnaden för ställningsmontage.

- Då kan vi effektivisera användningen så att vi till exempel inte bygger och river och bygger igen på samma plats, på grund av dålig planering. Där kan vi hitta värden för kunder. De kan både sänka sin totalkostnad och få en bättre ställning.

Helena bor i Stockholm men jobbar över hela landet och är ofta ute och reser, både till kontoren runt om i Sverige och till kunder. Hon har sina rötter i Norrland och trivs med kulturen och människorna där.

Flera motionsformer

I sin ungdom var hon skidåkare och åker fortfarande mycket. Tillsammans med ungefär 20 kompisar åker hon långlopp utomlands – förra gången i Schweiz och nu i Tjeckien. Är det inte skidor så springer, simmar eller cyklar hon, och utövar någonting som heter swimrun. Inom det tävlar hon och det går ut på att man springer och simmar mellan öar, och ett lopp tar ungefär fyra timmar.

– Då kan det vara att man ska springa två mil och simma två kilometer. Men det är ju uppdelat så att simsträckorna kan vara mellan 50 och 600 meter. Man tar ju i med benen när man springer, och sen får man simma och då vilar benen, så då är man fräsch igen att springa. Det är väldigt fin motion, säger Helena.

Text och bild: Daniel Pernikliski