Coachen tipsar: Yoga

yogaEn stel kropp med spända muskler orsakar smärta och ökar risken för olyckor. Med hjälp av enkla yogaövningar blir muskler och leder smidiga och mjuka igen.

Ett fysiskt hårt arbete leder ofta till stela kroppar. Anna, som jobbar som träningscoach tillsammans med Anneli, har en lösning på problemet. Yoga!

– Yoga kan vara hur komplicerat som helst, men det behövs faktiskt bara några enkla övningar för att mjuka upp spända muskler. Pröva – det kan göra underverk, säger Anna, innan hon börjar demonstrera övningarna för Elina.

Glöm myterna om rökelse, flummiga mantran och mesig träning. Det finns många olika sorters yoga och positionerna är utmärkta redskap för att öka rörlighet och smidighet i kroppen. Träningen kan dessutom vara mycket fysiskt krävande.

 Coachernas övningar hittar du i Ställningaktuellt nr 2 2019:

2 2019

Elina är ung och har bara jobbat som ställningsmontör på Bergnäsets Ställningsmontage i ett år, men märker redan att kroppen snabbt stelnar till efter arbetspassen.

– Axlar och rygg tar mest stryk när vi langar tunga grejer mellan varandra. Alla vet att vi bör böja på knäna och ha en bra arbetsställning, men när det kommer till kritan ska det gå undan och då blir det lite som det blir, säger Elina urskuldande.

Hon tränar både styrka och kondition nästan varje dag efter jobbet, eftersom hon tävlar kajak på elitnivå.

– Men smidigheten är något jag missar. Det behöver jag, och många av mina arbetskompisar, definitivt träna mer på, säger Elina och konstaterar att yogan med sina stretchövningar är ett mycket bra komplement både för den som tränar hårt och för den som har ett tungt arbete.

– Jag märker ju att många av mina äldre kollegor är jättestarka, det blir man av vårt jobb. Men de är ofta stela. Därför är jag säker på att de här övningarna är bra för alla oss i byggbranschen.

yoga2Själv har Elina hittills bara  nosat på lite olika yogaformer och Anna hjälper henne att hitta rätt positioner på yogamattan – från den första övningen som sträcker ut hela kroppen från topp till tå till den klassiska krigarpositionen och avslutningsstretchen. Elina får sträcka ut ben, rygg, sida och armar och konstaterar att det känns skönt redan efter ett pass.

– Ja, visst är det härligt? Och det behöver inte ta många minuter att köra igenom övningarna. Gör du dem två gånger om dagen så kommer du att märka skillnad, säger Anna och konstaterar att den som har ett kroppsarbete och struntar i att mjuka
upp muskler och leder kommer att få problem med tiden.

En stel kropp ökar risken för att få ont och att skada sig, säger Anna och bjuder på en bonusövning – som kan göras flera gånger om dagen, på arbetsplatsen.

TRÄNINGSPROGRAM/YOGA: 

  • GÖR VARJE ÖVNING EN GÅNG.
  • FÖR BÄSTA EFFEKT SKA PROGRAMMET KÖRAS IGENOM TVÅ GÅNGER PER DAG.
  • ANDAS DJUPT NER I MAGEN UNDER ÖVNINGEN.

– Som ställningsmontör har du alltid någon vägg att ta stöd emot. Pröva att göra den här stretchen några gånger om dagen och du kommer att märka skillnad, säger Anna och låter Elina sträcka ut sig i ännu en stretchposition, innan det är dags att gå tillbaka till jobbet och börja jobba på hemläxan.

Text och bild: Birgitta Lindvall Wiik